Woensdag 4 september

7 september 2019 - Madrid, Spanje

Na een heerlijk ontbijtje weer op pad gegaan. Vandaag geen bus maar de benenwagen. Wel tricky omdat we de stad echt niet kennen maar altijd leuk om op ontdekking uit te gaan.
We zijn vroeg op pad gegaan om de lange rij voor het paleis voor te zijn. Toen we aankwamen zagen we dat meer mensen dat idee hadden. Gelukkig was het nog te overzien.
Palacio Real de Madrid is net als het Paleis op de dam geen woonverblijf meer maar wordt wel gebruikt als verblijfplaats voor prominente en koninklijke gasten tijdens speciale gelegenheden.
De kamers zijn op de bovenste verdieping en daar mogen we niet komen. En vanaf een bepaald punt mogen er geen foto’s meer gemaakt worden. Laat Jessie nou gewoon foto’s stiekem maken. Helaas zijn ze echt niet allemaal zuiver en mooi maar dat krijg je als het stiekem moet hahaha. Aangemoedigd door mijn lieve zusje om het slechte pad op te gaan en illegale dingen te doen. Foei toch.
De kamers waren allemaal prachtig ingericht. De een nog mooier dan de andere. De kleuren rood en blauw kwamen hier veelvuldig terug. Zo ook de Fleur de lis en dieren. De roofvogel zag je het meest terugkomen.
Nadat we alles gehad hadden en na anderhalf uur weer buiten stonden was de zon alweeralwegr geklommen, zo ook de temperatuur. De schaduw opgezocht op de trappen bij de kathedraal die er recht tegenover staat. Het is wel de achterkant waar het museum van de kathedraal zit. Er zit zo’n 30 meter tussen de kathedraal en het paleis.
Op de trap in de schaduw onze lunch genuttigd en de gok gewaagd om het museum te bekijken. We hadden gisteren al mensen op een toren zien lopen en we wilden dat zelf ook maar wisten niet hoe. Dus maar eens kijken of het zo wel kon.  En op het bord stond museo e dome dus we dachten dat het wel goed zou komen. En ja hoor. Na betalen konden we gelijk door. Het museum bestond uit een collectie van artefacten uit de kerk en personen die belangrijk waren voor de kerk. En mensen die hebben gezorgd dat de kerk kon voortbestaan.
Ook mensen van koninklijke afkomst die hun wortels bij de kerk hebben liggen.
Daarna konden we door naar boven, en zoals altijd, jawel trappen naar boven. Wenteltrappen naar boven. Met verzuurde benen en onze tong op de knieën kwamen we boven. Maar wat een uitzicht heb je vanaf hier. Prachtig die zon die op de daken schijnt en de hogere gebouwen bijna verlicht.
We konden rondom lopen en hebben dan ook genoeg foto’s kunnen maken. Na nog wat selfies weer aan de afdaling begonnen. Gelukkig is naar beneden makkelijker dan naar boven.

Eenmaal buiten, na geplast te hebben want ja je moet genoeg drinken en wat erin komt moet er ook weer uit toch?, hebben we een kleine drinkpauze ingelast.
Daarna weer op naar het volgende avontuur. De kaart raadplegen en we dachten de templo de Debod wel kunnen te bezoeken. Google Maps is onze grootste vriend hier aangezien de kaarten te weinig details hebben qua straten. Een half uur wandelen kwamen we bij onze bestemming aan. Daar bleek een hele rij te staan. Op het bord stond beschreven dat er niet meer dan 30 mensen tegelijk in konden omdat het niet groot was. Er werden iedere keer maar 10 mensen naar binnen gelaten. Die gingen door naar de eerste kamer. Waar een film werd afgedraaid. Vermoedelijk over de geschiedenis van deze tempel maar dat was helaas in het Spaans dus niet te volgen. Maar de plaatjes zeiden genoeg.
Door naar de volgende kamer waar er nog prachtige tekeningen instonden uit het oude Egypte.  Ze vertelden een verhaal die wederom in het Spaans grotendeels was. Gelukkig stonden de verschillende verhaallijnen ook in het Engels beschreven. En nog lege kamers die vermoedelijk dienden als offerkamer. Daarna konden we weer naar buiten en zijn er rond de tempel gelopen en daarna rechtdoor onder 2 pilaren door.
Een stukje Egypte binnen mijn handbereik. Een klein stukje droom in vervulling en ik kon het nog aanraken ook. Alhoewel het niet echt veel bijzonders is en lijkt is het toch geschiedenis van het oude Egypte.
Een verlate lunch in de schaduw en even bijkomen van een drukke dag en veel lopen. Nog even van het uitzicht genieten en weer terug naar het hotel…
We moesten eigenlijk nog boodschappen doen en eten halen. We kwamen langs de KFC en hebben daar avondeten gehaald en ik ben nog even doorgelopen om boodschappen te halen wat snel gebeurt was want er bleek een supermarkt op 100 meter afstand te zitten, het was niet druk dus ik was snel weer terug.
Lekker gegeten en onderuit op bed. Einde van de dag was alweer in zicht….