Donderdag 5 september

7 september 2019 - Madrid, Spanje

Wakker worden, check.
Ontbijt, check.
Kaartje voor de hop on hop off bus, check.
En gaan…..
We zijn doorgelopen naar puerto del sol en daar de buskaartjes gekocht. Aangezien we niet veel hadden begrepen van de chauffeur op dinsdag hoe het nu precies zat met die haltes dachten we als we nu hier opstappen dan vermijden we een hoop ellende.
Zegt de verkoper doodleuk dat we terug moeten lopen naar 7, 8 of 9. Nou dacht het niet dus. We lopen wel naar 18. Jammer hoor. Daar aangekomen was ook die  halte niet in gebruik dus wat doen we nu? Doorlopen naar 19? Of pikken we een museum mee. Ja leuk, het museo Naval. Maritiem museum. Daar aangekomen bleek het dicht te zijn wegens verbouwingen. Jammer hoor. Inmiddels waren we al aardig dicht bij het Prado museum in de buurt. Dus zijn we daar naar toe gelopen.
Aan de buitenkant was het niet echt heel veel bijzonders. Een wat saai ogend gebouw, terwijl we door naar voren lopen wordt het gebouw steeds langer en groter. We zijn er langsheen gelopen en om de hoek stond de rij al te wachten voor de entree. Gelukkig ging dat vrij snel en konden we al snel naar binnen. Op 0 begonnen en mijn hemel wat is het groot. Je hebt 1 gang met daarin weer kamers en kleine gangen/ruimtes. Allemaal stampvol met schilderijen en beelden van allerlei schilders, kunstenaars. Wen was het na 3 gangen eigenlijk al zat hahaha en zag het niet zitten om alles te doorlopen. Het meeste was ook niet mijn smaak maar er zaten toch zeer zeker prachtig mooie stukken tussen. Wen ging dan zitten en ik liep door de ruimtes heen om alles te bekijken. Mooie verdeling zo hihi.
Op 2 zaten nog Nederlandse schilders waar ik nog wel even naar wilde kijken. Dat was niet echt heel groot en veel dus goed te behappen. Er was wel een expositie van Rembrandt maar dat was op een bepaalde tijd en dan zouden wij al niet meer in het museum zijn dus die gelaten voor wat het was.
Buiten onze lunch weer genuttigd en met frisse moed weer verder. Het archeologisch museum zat hier ook in de buurt en daar naar toe gelopen. Het was even zoeken en in het Engels vragen naar de weg levert je rare blikken op van de Spanjaarden want 95% snapt werkelijk geen woord van Engels en spreken het nog minder. En als ze het al spreken is het zo gebrekkig dat je zo goed moet luisteren en van kernwoorden je eigen verhaal moet creëren. Gelukkig zijn we allebei creatief en kunnen we dat wel. Dus uiteindelijk het museum gevonden. Er stonden prachtige zwarte sfinxen buiten te wachten.
Binnen was de indeling eigenlijk hetzelfde als in het Prado. Dus zijn we eerst naar 2de Etage gegaan en daar begonnen om zo af te kunnen zakken tot op de begane grond.
Wat opviel was dat er echt enorm veel potten en potjes waren. Toch was het allemaal heel mooi. En in alle tijdperken was er wel iets te zien. Echt hele oude artefacten van 2000b.c. tot aan de 17de eeuw. Sommige dingen wat recenter maar het meeste toch wel heul heul heul oud. Mijn favoriete afdeling was toch wel, hoe kon het ook anders, het oude Egypte. En die van Wen ook. Er lagen zelfs een aantal mummies. Verder waren er aankleden en grote mozaïeken te zien, sarcofagen, schalen, wapens en stukken uit het interieur van een oude kerk. Een hoop beelden, lampen, sieraden. Je raakt er niet uitgekeken. Echt een mooi museum.
Toen we daar klaar waren zijn we op de bus gestapt naar het moderne Madrid. En hebben we de hele rit uitgezeten, zo ook langs het stadion van Real Madrid gereden.  De hele rit gereden tot halte 14. Daar uitgestapt en weer omhoog gelopen naar Calle Gran Via en de primark onveilig gemaakt. We hebben ons in kunnen houden maar wel wat gekocht.
Daarna weer boodschappen gedaan voor het avondeten en de dag erna lunch. En weer terug naar de hotelkamer. Inmiddels was het al half 7 en zijn we afgedraaid.
De nacht kwam snel en de slaap nog sneller… op naar de volgende dag.